AUTHORS: Bandit Tirasatian, Arthikhun Rattanaprueksachart, Worawat Choensawat and Kingkarn Sookhanaphibarn

ABSTRACT: In this paper, we present a use of the current technology to solve a problem of the child being left in a school bus by using a Bluetooth Low Energy (BLE) device to check aboard passengers and installing a Raspberry Pi with a camera and a mic in the vehicle. All devices are connected via a mobile application developed with the following features such as location status tracking, passenger monitoring, warning notification.

อ่านต่อ

 

หัวหน้าโครงการ: ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.กิ่งกาญจน์ สุขคณาภิบาล

Head of Project: Asst. Prof. Kingkarn Sookhanaphibarn (Ph.D.)

การขนส่งมวลเป็นปัจจัยที่มีความสำคัญอย่างยิ่งในชีวิตประจำวัน ในประเทศที่พัฒนาระบบขนส่งมวลชนที่ได้มาตรฐาน แม้ผู้ใช้งานจะเป็นเด็ก, คนพิการ หรือผู้สูงอายุก็สามารถใช้บริการได้อย่างทั่วถึง ในปัจจุบันขนส่งมวลชนของประเทศไทยยังคงอยู่ในระหว่างการพัฒนาและพบเจอกับปัญหาด้านต่าง ๆ เช่น ด้านความปลอดภัย ด้านเวลา ด้านความทั่วถึง เป็นต้น จากปัจจัยข้างต้นโดยเฉพาะด้านความปลอดภัยทำให้ตัวเลือกในการเดินทางไปสถานศึกษาของนักเรียนในระดับอนุบาลถึงประถมศึกษา มีตัวเลือกไม่มากนัก เช่น ผู้ปกครองไปรับ-ไปส่ง หรือ ใช้บริการรถรับ-ส่งนักเรียนที่มีบุคคลคอยดูแล ซึ่งบริการรถรับ-ส่งในประเทศไทยนั้นส่วนใหญ่จะเป็นรถตู้หรือรถกระบะเสริมหลังคา

ทำให้มีผู้ปกครองจำนวนมากที่ยังมีความกังวลในการใช้บริการรถรับ-ส่งนักเรียนของไทยเนื่องด้วยเหตุผลต่าง ๆ เช่น ข้อมูลจากการรวบรวมข่าวและสถิติของกรมควบคุมโรคตั้งแต่ปี 2557–2563 มีเด็กถูกลืมไว้ในรถมากกว่า 129 เหตุการณ์ มีเด็กที่เสียชีวิตจากเหตุการณ์นี้ 6 ราย โดยเด็กที่เสียชีวิตมีอายุเฉลี่ย 2–6 ปี อีกทั้งด้วยสภาพอากาศแบบร้อนชื้นของประเทศไทย หากจอดรถทิ้งไว้กลางแดด เพียง 30 นาที อวัยวะทุกอย่างจะเริ่มหยุดทำงานและอาจเสียชีวิตได้ แต่เวลาเฉลี่ยในการเจอเด็กหลังถูกลืมอยู่ที่ 6 ชั่วโมง จึงเป็นไปไม่ได้เลยที่จะช่วยเหลือได้อย่างทันท่วงที เมื่อศึกษาลงรายละเอียดในแต่ละกรณีที่เกิดขึ้นจะพบว่ามักเกิดจากความผิดพลาดของมนุษย์แม้ว่าจะมีคนคอยดูแลอย่างใกล้ชิด หรือปฏิบัติตามมาตราการป้องกันอย่างเข้มงวดก็ตาม อีกทั้งรถรับ-ส่งนักเรียนของส่วนใหญ่ของไทยจะมีมุมอับ ที่เสี่ยงต่อการลืมเด็กได้ง่าย เช่น แถวหลังที่สุดของรถตู้ หรือ ที่นั่งหลังคนขับของรถกระบะ

ในโปรเจคนี้เราต้องการนำเทคโนโลยีในปัจจุบันเข้ามาช่วยแก้ไขปัญหาและลดการเกิด Human Error โดยมีจะการใช้อุปกรณ์ประเภท Bluetooth Low Energy(BLE) ในการตรวจเช็คผู้โดยสาร และติดตั้งบอร์ด Raspberry Pi ที่มีกล้องและไมค์ในรถตู้ เพื่อใช้ในตรวจจับการเคลื่อนไหว ตรวจจับเสียง และใช้ในการถ่ายภาพเหตุการณ์ภายในรถ โดยทั้งหมดเชื่อมต่อกันผ่าน Mobile Application ที่พัฒนาขึ้นโดยมีฟังก์ชันสำคัญต่าง ๆ เช่น ติดตามสถานะ, รูปถ่ายในรถ, การแจ้งเตือนเมื่อเกิดเหตุการณ์ อีกทั้งยังเป็นศูนย์รวมของข้อมูลต่าง ๆ เพื่อให้ง่ายต่อการติดต่อ ทั้งหมดเพื่อให้ตอบสนองต่อเป้าหมายของงานวิจัย ในการสร้างมาตรฐานใหม่ของรถรับ-ส่งนักเรียนเพื่อลดการเสียชีวิตของเด็ก สามารถช่วยเหลือได้อย่างทันท่วงทีและสร้างความมั่นใจให้กับทุกภาคส่วน

หัวหน้าโครงการ: ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.กิ่งกาญจน์ สุขคณาภิบาล

Head of Project: Asst. Prof. Kingkarn Sookhanaphibarn (Ph.D.)

โครงการวิจัยนี้มุ่งเน้นการตรวจจับมัลแวร์ที่ฝังตัวกับแอปพลิเคชั่นปกติ ซึ่งจะไม่แสดงพฤติกรรมที่น่าสงสัยและเป็นอันตรายในตอนต้น และเพิ่มประสิทธิภาพของการตรวจจับโค้ดอันตรายบนอุปกรณ์เคลื่อนที่

อ่านต่อ

หัวหน้าโครงการ: ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.กิ่งกาญจน์ สุขคณาภิบาล

Head of Project: Asst. Prof. Kingkarn Sookhanaphibarn (Ph.D.)

โครงการวิจัยนี้ เป็น Web application ตอบคำถามที่มุ่งเน้นการเรียนรู้อากาศยาน ที่สามารถเรียนรู้และสนุกร่วมกับผู้อื่นได้

 

 

หัวหน้าโครงการ: ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.กิ่งกาญจน์ สุขคณาภิบาล

Head of Project: Asst. Prof. Kingkarn Sookhanaphibarn (Ph.D.)

โครงการวิจัยนี้มุ่งเน้นการเรียนรู้อากาศยาน ที่สามารถเรียนรู้ได้ทุกที่บนอุปกรณ์พกพาบนอุปกรณ์เคลื่อนที่

 
 

หัวหน้าโครงการ: ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.กิ่งกาญจน์ สุขคณาภิบาล

Head of Project: Asst. Prof. Kingkarn Sookhanaphibarn (Ph.D.)

โครงการวิจัยนี้มุ่งเน้นที่การคำนวนการจัดวางสินค้าภายในตู้คอนเทนเนอร์เพื่อให้เต็มประสิทธิภาพที่สุด

 
 

AUTHORS: Thanapol Khajangthon, Worawat Choensawat and Kingkarn Sookhanaphibarn

ABSTRACT: Visual aircraft recognition (VACR) is a visual skill taught to military personnel to recognize the external appear-ance of the aircraft, both friendly and hostile, most likely to be encountered. It is important for air defense and military intelligence gathering. In training, many media are used such as scale models, printed silhouette charts, slide projectors, and computer-aided instruction. However, none of the above media allows practitioners to experience real environment-liked such as visibility on rainy days, cloudy days, nighttime and the actual flight characteristics of aircraft. This paper proposed a simulation system based on virtual reality for VACR training that allows training practitioners in realistic virtual environments and able to evaluate the effectiveness of the training. The system consists of the various types of aircraft models, AI modules for weather simulation and flight patterns according to the characteristics of each type of aircraft, terrain modeling, and the evaluating system.

อ่านต่อ

AUTHORS: Pahukun Boonparn, Phuriput Bumrungsook, Worawat Choensawat and Kingkarn Sookhanaphibarn

ABSTRACT: This paper presents a social-media data analysis tool to support investors making their decision on play-to-earn projects. The tool was developed in a web application by featuring (1) the common data about the game project and (2) its trend on Twitter by using NLP AI to analyze the tweets and visualize the results in graph presentation. The use scenarios are also presented by how to find answers by using the proposed analysis tool.

อ่านต่อ

AUTHORS: Thanapat Munmanothum, Worawat Choensawat and Kingkarn Sookhanaphibarn

ABSTRACT: This paper presents an enhancement method to improve the immersive degree of an aircraft recognition training project. The project is to train people for recognizing an aircraft and identifying its model, and the project runs on a virtual reality system to train people in a real situation such as aircraft flying (speed, height, distance to an observer) and varying environment (day time, weather). In the results, we present a comparison between the previous version and the enhancement version on the varying aircraft trajectories and the more realistic environments. The varying aircraft trajectories are developed by inserting a mathematical model. The more realistic environments are developed by using a real background of 360-degree camera.

อ่านต่อ

AUTHORS: Ponlawat Khamlae, Kingkarn Sookhanaphibarn and Worawat Choensawat

ABSTRACT: This paper presents a methodology for automated data entry of salary payslips from document images. The challenging problems are 1) the payslips vary from one company to another, and 2) the appeared wording terms are different but similar meaning terms. The proposed methodology is the essential preprocess by using image processing and regular expression setting before an optical character recognition or OCR. The post-process for number validation must be considered by checking the financial formula.

อ่านต่อ

AUTHORS: Chonthorn Ariyapitipan and Kingkarn Sookhanaphibarn

ABSTRACT: This paper presents a systematic approach for video-audience-watching content analysis. Our analysis technique is based on audience preference that they will click Like while watching a video clip. The principal component analysis is applied to extract the content structure of a video clip. The hierarchical clustering technique also is used to segment a video content as time slots. The analysis and clustering are based on the audience opinion. In our experiment, the approach is set to teaching video content for 22 4-year students in Bachelor degree. The analysis results show the three principal structures that can represent three principal video-audience-watching preference styles.

อ่านต่อ

AUTHORS: Worawat Choensawat and Kingkarn Sookhanaphibarn

ABSTRACT: Visual aircraft recognition (VACR) is a visual skill taught to military personnel to recognize the external appear-ance of the aircraft, both friendly and hostile, most likely to be encountered. It is important for air defense and military intelligence gathering. In training, many media are used such as scale models, printed silhouette charts, slide projectors, and computer-aided instruction. However, none of the above media allows practitioners to experience real environment-liked such as visibility on rainy days, cloudy days, nighttime and the actual flight characteristics of aircraft. This paper proposed a simulation system based on virtual reality for VACR training that allows training practitioners in realistic virtual environments and able to evaluate the effectiveness of the training. The system consists of the various types of aircraft models, AI modules for weather simulation and flight patterns according to the characteristics of each type of aircraft, terrain modeling, and the evaluating system.

อ่านต่อ